Beskrivning

Studentlitteratur, 1994, 91-44-37651-0, 119 s, ett fåtal understrykningar, hft, gott skick, Det ekonomiska värdet av en jämn och god kvalitet på varor och tjänster uppmärksammas allt mer inom offentlig verksamhet som t.ex. hälso- och sjukvård. Kvalitetsmedvetandet har kommit för att stanna inom privat och offentlig verksamhet och kvalitet liksom ekonomi blir allt viktigare för sjukvårdshuvudmännen.I boken betonas att kvalitet är en strategisk fråga och en arbetsinriktning snarare än en kampanj eller kortsiktig insats. Kvalitet måste kommuniceras och följas upp i ett långsiktigt perspektiv. Personalens känsla av delaktighet och tillgång till goda rutiner är avgörande för arbetet med kvalitet.Boken som består av tre delar, beskriver en modell för att arbeta med kvalitet och att göra arbetet mätbart. I del 1 ges en introduktion till begreppen kvalitet och kvalitetssäkring. Del 2 behandlar sjukvårdens nya roll i vilken man alltmer riktar uppmärksamheten på resultatet och där man ser patienten som kund med rätt att ställa krav på verksamheten. Här presenteras en strategi för kvalitetsstyrning och diskuteras vikten av att alla är engagerade i kvalitetsarbetet. Del 3 tar upp metoder för att identifiera faktorer som är centrala för verksamheten, utveckla standards och indikatorer för omvårdnadskvalitet samt hur man kan använda sig av dessa för att utvärdera och utveckla kvaliteten vid den egna enheten.Boken vänder sig till samtliga utbildningar inom vård och omsorg ...
V141
Pris: 90.00 kr
ISBN: 9144376510

Kontakt

Stad: Trollhättan
Namn: BokAnders, Anders Lönnqvist
Telefonnummer: 0703790392
Kontakta annonsören
Arbeta med kvalitet. Utveckling av standards och indikatorer i vården